OVER ONS
wie zijn de bewoners?
De Bewoners zijn een kamermuziekensemble van gerespecteerde klassieke musici, maar ook een hechte vriendengroep waarvan de meesten buiten muzikant ook gerenommeerde leerkrachten en aandachtige ouders zijn.
We wonen allemaal in Antwerpen, maar spelen normaal vooral ver buiten de koekenstad.
Zo treden we meestal op in ‘Het Concertgebouw’ in Amsterdam, ‘De Doelen’ in Rotterdam en het ‘Auditorio Nacional’ in Madrid. Maar ook in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk of ergens buiten Europa…
Jammer genoeg dus zelden in onze eigen stad.
Omdat we ons beroep, tijdens de lockdown-periode van de voorbije maanden, niet ten volste konden uitoefenen kwamen we op het idee van “De Bewoners”; Samen muziek maken onder vrienden in onze thuishaven, en jou de mogelijkheid geven hier mee van te genieten.
Ga dus zeker naar onze opnames, zet één van onze muziekstukken op… en enjoy!
De Musici
Liesbeth devos
sopraan
Meer over Liesbeth Devos
Marija Pavlovic
klarinet
Meer over Marija Pavlovic
Roman Spitzer
altviool, dirigent
Meer over Roman Spitzer
Karel Schoofs
Hobo
Meer over Karel Schoofs
Pieter Nuytten
fagot
Meer over Pieter Nuytten
Celine Flamen
Cello
Meer over Celine Flamen
Maria Meerovitch
Piano
Meer over Maria Meerovitch
Julien Hervé
klarinet
Meer over Julien Hervé
Gordan Nikolic
Viool, Orkestleider
Meer over Gordan Nikolic
Hoe we opnemen
NEt niet live
Tijdens de zogenaamde lockdown-periode van april 2020 zijn we op het idee “De Bewoners” gekomen.
We wilden jou, wachtende tot we weer zouden kunnen spelen in de Antwerpse concertzalen, originele opnames aanbieden geproduceerd volgens een artistiek label.
Deze “live” opnames, zonder enige bewerking, zijn meestal opgenomen op analoge opnameapparatuur en worden in zwart-wit vastgelegd met natuurlijk licht en een even natuurlijke akoestiek.
Dit esthetische criterium geeft dus voorrang aan de muziekgeschiedenis en het unieke moment dat de uitvoerders ervan meemaken.
De zoektocht naar, en het idee van, een organische en authentieke ethiek is de leidraad van “De Bewoners”.
We wensen je veel luisterplezier en hopelijk komen we elkaar ook eens tegen tijdens één van onze concerten.
Foto door: Godewijn Daled.
Gordan Nikolic
Violist, orkestleider
Sinds 2004 is Gordan Nikolić muzikaal leider van het Nederlands Kamerorkest. Hij behoort al jaren tot de grootste violisten van deze tijd. Hij is concertmeester geweest bij meerdere orkesten en is regelmatig te gast als violist of orkestleider in binnen- en buitenland.
In de loop van de jaren is hij uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest, dat hij op zijn eigen, unieke wijze leidt.
Nikolić werd in 1968 in het huidige Servië geboren. Op zijn zevende begon hij met vioolspelen.
Twee jaar later ging hij naar een internaat voor vioolles. Hij vervolgde zijn studie bij Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule in Bazel.
Daar verdiepte hij zich in de barokviool, maar werkte hij ook samen met moderne componisten als Lutosławski en Kurtág. In 1989 kreeg hij zijn eerste aanstelling als concertmeester bij het Orchestre d’Auvergne.
Vanaf 1997 tot en met 2017 bekleedde hij dezelfde functie bij het London Symphony Orchestra. Daar werkte hij samen met topdirigenten als Colin Davis, Claudio Abbado, Valeri Gergiev en Bernard Haitink.
Nikolić staat niet als dirigent voor het Nederlands Kamerorkest, maar voert vanaf de eerste lessenaar de musici aan.
Hij wil de andere orkestleden namelijk niet onderwerpen aan zijn autoriteit.
Hij vindt het belangrijk om je eigen muzikale visie te bewaren, en die naar voren te brengen in de muziek die je speelt.
Zelf zegt hij: ‘Ik ben er niet om te vertellen wat de andere musici moeten doen. Ik probeer een energieke of emotionele richting aan te geven, en vervolgens proberen we een gemeenschappelijke taal te vinden.’
Inmiddels heeft hij samen met het orkest gewerkt aan diverse bijzondere producties en heeft hij verschillende succesvolle cd-opnames gemaakt.
Nikolić wordt regelmatig gevraagd als muzikaal leider bij diverse internationale gezelschappen, waaronder het Australian Chamber Orchestra, het Orchestre de chambre de Genève en het Antwerp Symphony Orchestra. Sinds 2007 heeft hij de leiding over het in Spanje gevestigde BandArt, een orkest dat inzet op maatschappelijke betrokkenheid. Naast zijn activiteiten als violist en orkestleider is Nikolić docent aan Codarts in Rotterdam en in Saarbrücken Hochschule.
Foto door: Dirk Lambrechts.
Celine Flamen
CELLO
Al op jonge leeftijd kreeg Celine Flamen cello- en pianoles, aan het Parijse conservatorium studeerde ze vervolgens cello bij Michel Strauss en Christian Ivaldi. Masterclasses volgde ze bij János Starker, Gary Hoffman en Christoph Henkel.
Al snel speelde ze in een aantal Franse orkesten, waaronder het Orchestre Poitou-Charentes, het Orchestre National d’Ile de France, het Orchestre Philharmonique de Radio France, het Orchestre de Chambre de Paris, en het Orchestre National de France.
Ook nam de celliste geregeld deel aan projecten van het Nederlands Kamerorkest, Het Gelders Orkest en het Antwerp Symphony Orchestra.
In Spanje is ze aanvoerder van de cellogroep van BandArt, een internationaal ensemble dat in 2005 ontstond in het kader van het Lucena Festival.
In Frankrijk verzorgde ze de wereldpremière van”Formations, een werk voor cello en elektronica van Tristan Perich.
Celine Flamen geeft ook graag les. Ze heeft in de Aurora Swedische academy Kamermuziek les gegeven en met de Jonc (barcelona jong orkest) gespeeld.
Ze bespeelt een instrument van Georg Thier uit 1780.
Karel Schoofs
hobo
Karel Schoofs studeerde bij Jan De Maeyer, Luk Nielandt en Louis Gilis aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium in Antwerpen. Hij rondde zijn opleiding af als primus van zijn academiejaar. Daarna volgden nog masterclasses bij o.a. Jean-Lois Capezzali en Yvàn Fisher.
Als jonge twintiger speelde Karel al bij het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen tot hij in 1996 werd benoemd tot hobo-solo bij het Nationaal Orkest van België onder chef-dirigenten Yuri Simonov, Mikko Franck en Walter Weller.
Sinds 2008 is Karel eerste hoboïst bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder de leiding van Valery Gergiev en Yannick Nézet-Séguin, alwaar hij in 2010 debuteerde als solist in werkvan Mozart en Bellini. In 2014 speelde hij met zijn orkest de Nederlandse première van James MacMillans hobo concerto.
Karel mocht eveneens Soleren op het Festival van Vlaanderen, met de Belgische Kamer=lharmonie, het Brabants Orkest en op de wereldtentoonstelling in Shanghai (2010).
Karel wordt ook geregeld uitgenodigd als eerste hoboïst door alle orkesten en operahuizen van België en Nederland zoals het Koninklijk Concertgebouw Orkest Amsterdam en de Muntschouwburg,…
Ook als chambrist heeft hij zijn strepen verdiend: Oxalys, Quatuor Danel, het Combattimento Consort Amsterdam en I solisti del Vento zijn maar enkele ensembles die graag een beroep doen op Karels expertise.
Bovendien is hij stichtend lid van het ensemble MP21 en speelt hij geregeld op internationale events als Storioni Festival of het Schiermonnikoog Festival voor Kamermuziek.
Sinds 2007 vormt Karel een muzikaal duo met harpiste Anneleen Lenaerts (Wiener Philharmoniker).
Sinds 2013 is Karel hoofdvakdocent hobo aan de Koninklijke Conservatoria van Brussel en Den Haag en geeft in die functie ook masterclasses over de hele wereld, van Michigan tot Shenzhen.
Karel kleurt af en toe buiten de lijnen. Met veel plezier werkte hij mee aan de theaterproducties Verzen van het Leven en de dood (2009), Watermuziek (2010-) en aan het jazzprogramma Dowland Project (2011).
Foto door: Bruno Bonansea.
Julien hervé
Klarinet
Website: www.julienherve.com
Julien Hervé is eerste klarinettist van het Rotterdams Philharmonisch Orkest.
Daarnaast maakt hij deel uit van de kamermuziekensembles Het Collectief en het Calliopee Ensemble en van het kamerorkest Les Siècles, dat zich toelegt op het spelen van repertoire van de 18e tot en met de 21ste eeuw.
Met Jean Hisanori Sugitani vormt hij een piano/klarinetduo.
Julien is initiator en artistiek leider van de Rotterdam Chamber Music Society, waarin vier jonge topmusici die nog aan het conservatorium studeren samenspelen met vijf professionals uit het Rotterdams Philharmonisch Orkest.
Dit leidt tot een over en weer bijzonder inspirerende samenwerking.
Hoe goed 20e eeuwse klassieke muziek en jazz bij elkaar passen laat Julien zien met zijn Swing Quartet, dat verder bestaat uit Maud Lovett (viool), Ying Lai Green (contrabas) en Jean Hisanori Sugitani (piano).
Het kwartet speelt muziek in verschillende bezettingen en arrangementen van Benny Goodman, I. Strawinsky, M. Gould, F. Poulenc, B. Bartok, H. Akst, R. Winfree, V. Rose, G. Lawrence, G. Gershwin, F. Waller en vele anderen.
De klarinet leent zich bij uitstek voor dit repertoire.
Julien Hervé komt oorspronkelijk uit Frankrijk en heeft gestudeerd aan het Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris bij o.a. Pascal Moraguès, Paul Meyer, Alain Damiens, Jean François Verdier en Jean-Noël Crocq.
Gepassioneerd door de kamermuziek richtte hij in 2003 het ensemble Capriccioso op waarmee hij de 1e Prijs van de Krakau Internationale Kamermuziek Competitie won en tevens zijn eerste opnames maakte met muziek van Nicolas Bacri.
Door de Franse muziekrechtenorganisatie Adami is hij uitgeroepen tot Classical Music Revelation 2005. Julien Hervé was als solist te gast bij het Filharmonisch Orkest van Praag en het Orchestre de Chambre Français.
Foto door: Bruno Bonansea.
Liesbeth Devos
Sopraan
Website: www.liesbethdevos.com
De Belgische sopraan Liesbeth Devos is een stilistische duizendpoot.
Na haar opleiding als hoboïste, studeerde ze af voor zang aan het Conservatorium van Antwerpen bij Susan Roper en Stephanie Friede.
Ze won de eerste prijs op het Kurt-Leimer Wettbewerb (Zürich), was finaliste van het Liedwettbewerb des Bayerischen Rundfunks (Bayreuth) en finaliste van de Wigmore Hall/Indipendent Opera Voice Fellowship.
Liesbeth’s recente engagementen bestonden onder andere uit Galatea (Acis and Galatea), Despina (Così fan tutte), Euridice (Orfeo ed Euridice), Zerlina (Don Giovanni) en Belinda (Dido and Aeneas) met het Belgische operagezelschap; The Ministry of Operatic Affairs, Galatea (Aci, Galatea e Polifemo), Vagaus (Juditha Triumphans) met het Slovenian Philarmonic Orchestra, Danica (Svadba) met het Aix-en-Provence Festival en Melpomène (Atys) met Les Arts Florissants.
Haar recente opname Liebesfrühling (liederen en duetten van Clara en Robert Schumann) voor Phaedra CD werd wereldwijd bejubeld.
In 2018/2019 zal Devos onder andere opnieuw samenwerken met het Slovenian Philharmonic Orchestra voor een solo concert met de meest spectaculaire Vivaldi/Händel aria’s, Les chants d’Auvergne en Bal masqué met Rotterdam Chamber Music Society, de hoofdrol in de wereldcreatie van de opera Macho (Groslot) en haar debut met het Gulbenkian Orchestra voor een cd opname van Madame Butterfly (Kate Pinkerton).
Liesbeth Devos verscheen regelmatig in de drie operahuizen van België.
Vlak na haar studies op het conservatorium engageerde De Munt/ La Monnaie haar voor de rol van Despina (Così fan tutte) en meteen daarna voor Ilse (Frühlingserwachen) en Papagena (Die Zauberflöte).
In de Vlaamse Opera zong ze Miss Wordsworth (Albert Herring), Barbarina (Le Nozze di Figaro), Lucia (Rape of Lucretia), First Niece (Peter Grimes) en de hoofdrol Helena (Rage of Life). In de Opéra de Wallonie zong ze Xunchia (L’inimico delle donne), Marie (Guillaume Tell) en Elvira (L’italiana in Algeri). Ze vertolkte Lace Seller en Strolling Player (Death in Venice) in La Fenice en Danica (Svadba) in San Francisco Opera.
Als concertzanger zong Liesbeth Devos de solo partij met verschillende symfonische orkesten zoals Amsterdam Sinfonietta, Les Arts Florissants, Antwerp Symphonic Orchestra, The Academy of Ancient Music, Brussels Philharmonic, Orchestre de Dijon-Bourgogne, Jeugd- en Muziekorkest Vlaanderen, Boston Händel & Haydn Society, Concert d’Anvers, Württembergische Philharmonie Reutlingen en Sovenian Philharmonic.
Ze werkte met vooraanstaande dirigenten zoals William Christie, Richard Egarr, Ivo Venkov, Gergely Madaras, Michaël Schönwandt, Rinaldo Alessandrini, Bo Holten, Robert Groslot, Bruno Bartoletti, Bart Van Reyn, Dirk Vermeulen en Leif Segerstam. Haar interpretatie van Perglesi’s Salve Regina in de VS kreeg veel bijval in de Amerikaanse pers.
Liesbeth Devos’ fijngevoeligheid voor lied en poëzie maakt haar tot een veelgevraagd muzikant voor kamermuziek.
Ze zong Schönberg’s 2de strijkkwartet met Taurus String Quartet en vele andere programma’s met oa het Collectief, Malibran String Quartet en het Duitse Asasello Quartet.
Op DVD verscheen Devos in Death in Venice (La Fenice-Dynamic), L’inimico delle Donne (Opéra de Wallonie-Dynamic) en Guillaume Tell (Opéra de Wallonie-Dynamic). Op CD verscheen ze met De Boeck liederen (Phaedra cd), Bram Van Camp’s Feesten van Angst en Pijn (Fuga Libera), Liebesfrühling (Phaedra cd), De kinderen der Zee – Mortelmans – waarin ze de hoofdrol, Stella, vertolkt (Phaedra CD). !Liesbeth Devos werd gecoached door Patricia McCaffrey, Stephanie Friede, Lieve Suys, Lucienne Van Deyck, Susanna Eken, Guy Joosten en José Van Dam.
Maria Meerovitch
Piano
Website: www.mariameerovitch.com
Maria Meerovitch was born in St.Petersburg to non-musicians family. Nevertheless music has been an important part of family’s life and at the age of six Maria began her musical education.
At the age of eight she performed at St.Petersburg Philharmonic Hall for the first time.!She continued her studies at St.Petersburg Conservatory’s junior Music Institute with M.Freindling and M.Lebed and later under Prof. Anatol Ugorski at the Rimsky-Korsakov St.Petersburg State Conservatory, with piano as principal subject.
In 1990 Maria came to Belgium after having received a scholarship from “Fonds Alex de Vries”- Y.Menuhin Foundation, graduated from the Royal Conservatory of Antwerp (cum laude) and immediately began teaching piano and chamber music at the same institution.
As a result of 10 successful years of teaching at the Royal Conservatory of Antwerp and her career as a performer, Maria was invited to share her experience at the Piano and Chamber music master classes worldwide.
To name a few:
– Johannesburg University (Johannesburg)
– Royal Welsh College of Music and Drama (Cardif)
– Cincinnaty University (Cincinnaty)
– Christopher Newport University (Newport)
– Trans Siberian Art Festival Master Classes (Novosibirsk),
– Etc.
She subsequently won first prizes at several International Competitions (G.B. Viotti, Italy; Ch. Hennen, the Netherlands) and has been performing around the world ever since appearing in solo and chamber music recitals in the USA, Japan, Taiwan, Brazil, The Republic of South Africa, South Korea, Israel and Europe.
Highlights include Concertgebouw (Amsterdam), Bad-Kissingen Musik Festival, Schleswig-Holstein Musik Festival, Trans Siberian Art Festival (Novosibirsk), Cité de la Musique (Paris), Opera City Hall (Tokyo), Musikhalle (Hamburg), Newport Music Festival (Newport), Martha Argerich’s Meeting Point (Beppu), Théâtre des Champs Élysées (Paris), National Center for the Performing Arts (Beijing), Pharos Chamber Music Festival (Cyprus),
Elbphilharmonie (Hamburg), Progetto Martha Argerich (Lugano), Teatro Municipal (Rio de Janeiro), St.Petersburg Philharmonic Hall, etc.
She collaborated and made a number of recordings with a variety of international chamber music partners (Martha Argerich, Philippe Hirschhorn, Saulus Sondeckis, Vadim Repin, Dora Schwarzberg, Boris Berezovsky, Daishin Kashimoto, Boris Brovtsyn, Dmitry Jurovsky,! Elisabeth Watts, Daniel Smith… )
including her close duo partnership with Sergei Nakariakov, with whom she appeared in an ARTE production “Ich war nie ein Wunderkind” in 2005.
Her appearance at The English Chamber Orchestra Music Cruise 2010 led to immediate re-invitation and performance with Pinchas Zukerman in 2011, and solo appearance with the ECO and Maxim Vengerov conducting in the next season’s festival.
Maria’s chamber music repertoire covers most of piano-strings literature, her performances at Festival International d’Art Lyrique (Aix-en-Provence) with Mahler Chamber Orchestra soloists and English Chamber Orchestra soloists got the highest public reviews.
In 2012 she was one of the few artists to participate in Ivry Gitlis’s Anniversary celebration in Salle Pleyel next to Martha Argerich, Maxim Vengerov, Itamar Golan, Akiko Suwanai…
As a soloist Maria appeared with numerous orchestras around the globe including London Philharmonic Orchestra, Stuttgart Chamber Orchestra, Taiwan National Symphony Orchestra, Schleswig-Holstein Festival Orchestra, Nordic Symphonie Orchestra, The English Chamber Orchestra, Mannheimer Philharmoniker, etc…
Maria’s research on a subject related to the treatment of severe tendonitis during the piano playing amongst professional musicians, a list of exercises, based on her own experience and full recovery, made a signficant change in her daily work as a piano instructor.
Marija Pavlovic
klarinet
Website: www.marija-pavlovic.com
De Kroatische klarinettiste Marija Pavlović werd in Dubrovnik geboren.
Zij studeerde klarinet aan de Conservatoria van Zagreb, Salzburg en Antwerpen bij Milko Pravdić, Alois Brandhofer, Walter Boeykens en Ivo Lybeert. Ze vervolmaakte zich verder bij Pascal Moragues en Yehuda Gilad.
Ze kaapte heel wat prijzen weg bij nationale en internationale wedstrijden, waaronder de 1ste Prijs van Kroatische Radio Competitie 1996, Laureaat van de Yamaha Internationale Wedstrijd 1997 voor Houtblazers, de prijs voor de beste Kroatische Jonge Talent van het jaar 1998 (Prijs van de Zagreb Philharmoniker en American Express).
In 2001 was zij laureaat van de ’Yehudi Menuhin’ stichting en 2002 kreeg ze ‘Wurdigenpreis’ van het Oostenrijks Ministerie voor Cultuur en Wetenschap.
Zij heeft ook eerste prijs op de internationale wedstrijd AudiMozart in Italië (2006) en de “Poulenc award” op de IBLA Grand Prize competition (Ragusa, Italië 2006). In 2011 won ze 3 “Porin prijzen” (Kroatische Music Industry Award) voor haar CD met meesterwerken voor klarinet en piano samen met Martina Filjak (beste klassieke CD, beste productie en beste opname).
In 2011 kreeg zij de Orlando-prijs ( door Kroatische Televisie en Radio) op het Zomerfestival van Dubrovnik.
In 2018 heeft zij met ensemble Focus de cd “ Hidden Facts” opgenomen met meesterwerken van Vlaamse componisten voor houtblaaskwintet.
Marija is een gepassioneerde chambriste en speelde kammermuziek met artiesten als Radovan Vlatkovic, Francois-Rene Duchable, Monika Leskovar, Tom Owen, Pieter Nuytten, Daniel Rowland, Bostjan Lipovsek, Maja Bogdanovic, Renata Pokupic, Vineta Sareika etc…
Marija was te gast op kamermuziekfestivals als Osnabrucker Kammermusiktage ‘Classic con brio’, ArtMasters (St.Moritz) , Kasseler Musiktage (Kassel), Die Sachsische Mozart-Gesellschaft in Chemnitz, Dubrovnik Zomerfestival, Arbanasi Chamber Music Festival (Bulgarije), Festival St. Marco (Kroatie), Podium Jonge musici in Antwerpen, Bozarsundays in Brussel, Associazione Filarmonica Rovereto.
Marija maakte haar debuut als soliste in 1994 en sindsdien speelde ze reeds alle grote concerto’s met orkest, begeleid door het Kroatisch Kamerorkest, Symfonieorkest van Dubrovnik, de Rijeka Filharmonie, de Zagreb Soloists, het Orkest van de Kroatische Radio, Haydn Orquestra di Bolzano e Trento, Montreal Chamber Orchestra, Montenegrin Symphony Orchestra en het Symfonieorkest Vlaanderen op verschillende internationale podia. Sinds 2018 is zij “ Artist in Residence” bij het Dubrovnik Symphony Orchestra en artistieke leider van het “Stradun Classic” Kammermuziek festival dat zij samen met het Dubrovnik Symphony Orchestra organiseert.
Foto door: Neda Navaee.
Pieter Nuytten
fagot
Pieter Nuytten (°1980) studeerde fagot aan de conservatoria van Antwerpen, Keulen en Basel bij Francis Pollet en Danny d’Haene (contrafagot), Georg Klütsch en Sergio Azzolini.
Hij speelde als student bij het European Union Youth Orchestra, het Pacific Music Festival Orchestra (Japan) en het Gustav Mahler Jugendorchester. o.a. onder Claudio Abbado, BernardHaitink en Ivan Fischer.
Na een trial als Associated Principal Bassoon bij het Royal Scottish National Orchestra te Glasgow werd Pieter in 2004 solofagottist bij het orkest van de Opera van Rouen – Haute Normandie (Fr.) en hij is dat sinds 2007 bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. achtereenvolgens Valery Gergiev, Yannick Nézet-Séguin en nu Lahav Shani.
Als solofagottist was hij te gast bij oa. het Radiofilharmonisch Orkest Hilversum, het Mozarteumorchester Salzburg, KBS Symphony Orchestra in Seoul, het Mahler Chamber Orchestra en het Koninklijk Concertgebouworkest Amsterdam.
Tijdens het seizoen 2014-2015 was hij daarnaast ook Solofagottist bij het Rundfunksinfonieorchester Berlin olv Marek Janowski.
Hij houdt van de interactie en intimiteit van kamermuziek en had de gelegenheid om te spelen met verschillende prachtige musici zoals Igor Roma, Nicholas Daniel, Jonathan Kelly, Priya Mitchell, Vladimir Mendelssohn, Alfredo Perl, Natache Kudritskaya en Jean-Claude Vanden Eynden.
Hij speelde op festivals in Osnabrück, Storioni Eindhoven, Nature et Musiques en Bauges (FR), Schiermonnikoog en Arbanasi (Bulgarije).
Hij is een vaste gast bij het kamermuziekensemble Oxalys en stichtend lid bij het ensemble Focus en de Kölner Kammersolisten.
Pieter maakte in 2001 zijn debuut als solist in de Sinfonia Concertante van Mozart.
Sindsdien speelde hij concerti en concertantes van Bach, Vivaldi, Haydn, Mozart, Weber en Peter Maxwell Davies.
In 2008 speelde hij het fagotconcerto van Mozart met het Collegium Instrumentale Brugense.
Dit concert werd live uitgezonden op Radio Klara. Ook zijn uitvoering van Andante en RondoUngarese van Weber met het Brussels Philharmonic werd uitgezonden op Klara in december 2014.
In 2016 speelde hij drie maal het Duet Concertino van Richard Strauss met de klarinettiste Marija Pavlovic en het Symfonieorkest Vlaanderen.
Dit concert werd hernomen tijdens het prestigieuze Dubrovnik Festival 2016. Pieter is hoofdvakdocent fagot aan de Conservatoria van Rotterdam en Gent, en gaf masterclasses in België, Lima, Buenos Aires en Linz.
Roman Spitzer
Altviool, dirigent
Roman Spitzer geniet een veelomvattende carrière als dirigent en als altviolist.
Geboren in Sint Petersburg, begon hij zijn studie altviool aan het Rimsky Korsakov Conservatorium en nam deel aan masterclasses dirigeren bij Ilya Musin.
Hij maakte zijn studie af aan de Rubin Academie in Tel Aviv en werd later door Zubin Mehta aangesteld als solo altist van het Israel Philharmonic.
Hij studeerde tevens orkestdirectie bij Yoel Levi en nam deel aan masterclasses van vooraanstaande dirigenten als Riccardo Muti en Kurt Masur. Hij dirigeerde wereldwijd diverse orkesten, waaronder het Israel Philharmonic, NKO Chamber Orchestra, Jerusalem Symphony, Haifa Symphony en het National Symphony Orchestra van Costa Rica.
Als solist trad hij op met onder andere het Israel Philharmonic en het Gewandhaus Chamber Orchestra onder leiding van Zubin Mehta, Ilan Volkov en Rafael Frühbeck de Burgos. Sinds 2016 is hij soloaltist bij het Rotterdam Philharmonisch Orkest. Hij woont in Morstel sinds 2016.